Skåpet från Gamla Stan



Detta är mitt favoritskåp. Fick det av min far för 30år sedan. Det finns en liten historia om skåpet.
Min far jobade som byggnadsarbetare i Stockholm. Ett av jobben var att dra en kulvert under ett gammalt hus.
För att kunna göra det var man tvungen att tömma källaren under huset. Huset ägdes av en gammal tant som lejde min far att göra detta. Han sa att det var som att komma till en skattkammare. Där var inget rört på evigheter. Tanten sa att allt skulle slängas. Som tack fick han ta vad han ville. Narurligtvis kunde han inte ta allt men några saker blev det bla detta skåp, överdelen till köksskåpet jag visat förut ,en jättegammal telefon, 2 fina stolar som jag visar senare. Tror ni det var nån som blev lycklig? Har ju målat skåpet, det var brunt med många lager lack men helt intakt.


Slänger in en bild på ett annat skåp i vardagsrummet. Skåpet vann jag på en auktion.

 

I skåpet vaktar en ängel över mina små "troll".

   

                                                                        Nattuggla som jag är önskar jag er god natt


Kommentarer
Postat av: K a j s a j i

Brukar kika in här lite då och då och du har det så himla fint :D Blir helt mållös då jag ser bilderna!



Men tänkte höra om du har något tips när man målar om möbler (antar att du målat om en del?), brukar du slipa alla eller målar du bara direkt på. Och vilken typ av färg använder du?

2011-03-20 @ 10:16:38
URL: http://kajsaji.com
Postat av: Huset vid vägen

Kajsaji:

Tack för fina ord. Jag målar jättemycket. Ett tips är att alltid målartvätta,slipar gör jag bara om ytan är blank.Eftersom min favoritfärg inte finns längre har jag provat massor med färger.Har nu kommit fram till 2 bra. Servalac aqua sidenmatt och fluggers high finish råvit, båda torkar fort.Använder inte så mycket spray eftersom jag får migrän av den.Hoppas du blir nöjd med svaret,blev lite långt. Blev själv mållös när jag kikade in till dig.Vilken vacker brud.

Kram

2011-03-20 @ 11:23:05
URL: http://husetvidvagen.blogg.se/
Postat av: Kajsaji

Tack för svaret och för komplimangen :) Ska kolla in det där med målartvätt, det lät ju helt lite lindrigare än att alltid slipa :)

2011-03-20 @ 14:51:19
URL: http://kajsaji.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0